Straffe Madammendag in Vilvoorde

“Sois belle et tais-toi.” Het is nog eens niet zo lang geleden dat vrouwen met deze dooddoener monddood werden gehouden.  Goed genoeg om het huishouden te doen en kinderen te baren, dat nog juist wel.

Gelukkig is onze samenleving meer en meer geëvolueerd naar een samenleving waar vrouwen als evenwaardig aan mannen worden beschouwd en waar ze de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontplooien. De gapende loonkloof tussen mannen en vrouwen illustreert evenwel dat deze evolutie nauw in het oog gehouden en verder gezet moet worden.

De internationale vrouwendag is dan ook het ideale moment om aandacht te vragen voor de egalitaire wensen van de vrouw. Brood en rozen, dat was de slogan waarmee de stakende vrouwen op 8 maart 1908 in New York hun slechte arbeidsomstandigheden aanklaagden. Een betere dag kon men dus niet kiezen dan deze waarop deze eerste staking van vrouwen doorging.

Ook vrijzinnig Vilvoorde kon niet achterblijven om de straffe madammen in de bloemen te zetten. Het waren dan ook voornamelijk vrouwen die die avond naar het VOC waren afgezakt.

Eerst was er de gelegenheid om te genieten van het lekkere eten dat door de vrouwelijke bestuurders van het Vermeylenfonds was klaargemaakt.  Wellicht  een te overwegen idee om het eten volgend jaar door de mannen te laten maken?

Vervolgens was schrijfster Celia Ledoux aan de beurt. In haar lezing vertrok zij vanuit de vraag of een verdere feminisering nog nodig is. Aan de hand van een paar rake voorbeelden zoals de populariteit van genderspecifiek speelgoed, diverse eetstoornissen en de evolutie in de maat van modellen kon je niet anders dan concluderen dat er nog flink wat werk aan de winkel is.

De klemtonen van het feminisme veranderen met elke generatie. Celia Ledoux legde op een duidelijke manier de effecten van reclame bloot in het vastleggen van de huidige genderspecifieke stereotiepen. Hedendaagse feministen zullen dan ook trachten dit stereotiepe beeld te doorbreken door de rol van reclame te hekelen.  Wat kunnen vrouwen onder andere zelf doen? Geen vrouwenbladen kopen bijvoorbeeld. Bewust omgaan met de beeldcultuur. Anders kopen. En vooral met veel humor de stereotiepen te lijf gaan.

Na de lezing werden de aanwezige vrouwen nog getrakteerd op een roze cocktail. Een gesmaakte afsluiter van een geslaagde avond.  Volgend jaar meer van dat.

(Tom Cools)

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Feminisme, Literatuur, Seksualiteit, Vermeylenfonds

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s