Heetste Gentenaar

Bradley

 Go sir Wiggo, go!

 Deze week zijn we volledig in de Wolken met de nominatie van onze in Gent geboren Sir Bradley Wiggins, winnaar van de ronde en diverse Olympische plakken, voor de titel van Strafste Gentenaar. Waarde stadsgenoten het moment is nu aangebroken om voor deze Britse Gentenaar te stemmen, zodanig dat hij toch nog, zoals ik onmiddellijk na de Ronde vroeg, kan ontvangen worden op het stadhuis. Ik weet dat het moeilijk is niet op Iljo of Evi te stemmen, maar winnen kunnen zij nog lang. Ik heb alvast het feestje voor de strafste Gentenaar op 27 februari vastgelegd om er Sir Wiggo te ontmoeten. De dag nadien, 28 dus, kan hij dan ontvangen worden op het Stadhuis en in de Schaapsstal, als de datum juist is natuurlijk. Voor al diegenen die moeite hebben met tellen en met de juiste datum vinden: op 27 volgt 28 februari en hou er rekening mee dat 29, 30 en 31 februari niet kunnen.

Ondertussen heb ik Sir Wiggo ook uitgenodigd voor het feest van volgende week vrijdag 15 februari in Theater Tinnenpot, voor het heidens Valentijnsfeest Lupercalia met vele pikanterieën, met weinig om het lijf, zo weet ik. We hopen Wiggo daar te mogen ontvangen als gepaste opwarmer  voor het feest van de strafste Gentenaar, in Lupercalia wordt de heetste Gentenaar gezocht, zo kan hij zich alvast aanpassen aan de opwarming van het Gentse klimaat.

Affichebeeld 2013

Dat dit feestje doorgaat in de Tinnenpot is te danken aan Gust van het Vermeylenfonds en aan Onze Jo, directeur generaal van het gelijknamige theater. Voor Jo is dat evenwel niet voor de hand liggend zo een heidens feestje met zoveel blootheid en andere schunnigheden in zijn huis van God te laten doorgaan, een lange biecht staat hem te wachten, dat is het geschiktste instrument om van alle zonden gereinigd te worden. Wie al zeker niet komt naar Lupercalia is minister le bourgeois Gentil homme, want die komt steevast twee dagen te laat, een mens zou in deze hectische tijden wel van minder af en toe eens de tel kwijt geraken.

Mijn andere held uit het wielrennen Sven Nijs kunnen we natuurlijk niet nomineren voor de Strafste Gentenaar, want hij is niet van Gent. Een ontvangst van Sven op het stadhuis kan natuurlijk altijd georganiseerd worden, zeker in Gent. Hij is ervan op de hoogte dat een mogelijke ontvangst op het stadhuis van Antwerpen als wereldkampioen, naar aanleiding van één of andere cyclocross, nu wat moeilijker is geworden, met die regenboogtrui is hij immers niet langer welkom.

Onze stad is sinds enkele dagen ook uitgeroepen tot de slimste stad van Vlaanderen. Mijn vriend de Gouverneur ter Zee heeft mij daarover onmiddellijk aangesproken, hoe kan dat nu weer? De uitleg is nochtans zeer eenvoudig en alleen verstaanbaar voor Gentenaars. Willen ze daar in West-Vlaanderen iets van begrijpen dan moeten ze maar naar Gent komen, heb ik hem zonder omwegen aan zijn verstand gebracht. Ik stond natuurlijk perplex toen hij fijntjes opmerkte dat het Gentse Schepencollege om het licht te zien en te weten wat ze zullen doen zich enkele dagen in zijn provincie hebben genesteld. Ze werden de voorbije dagen voltallig opgemerkt in Oostende alwaar ze op zoek waren naar een missie. Ze waren in Oostende naast een missie ook op zoek naar geld. Het Oostendse Schepencollege verklaarde zich bereid om mee te zoeken naar de missie, een verdwijnend fenomeen overigens, maar niet naar geld, want dat zijn zij ook aan het zoeken, zoals zovelen. Een deelname aan Euromillions was één van de voorstellen die ze nog meegaven aan hun collega’s. “Volgens mij komt Oostende in aanmerking voor de titel van aller slimste stad van Vlaanderen”, zo stelde mijn vriend. Opvallend waren de vele berichten in Oostende over de verplaatsingen van het Gentse college met go-carts met chauffeurs, die na enkele dagen vermoeid terug gekeerd zijn naar Gent. Aan mijn vriend heb ik beloofd om, gelet op mijn roots, ook terug meer aanwezig te zijn in zijn Provincie om alle nodige kennis en inzichten te vergaren. Oostende lijkt mij daarvoor zeer geschikt.

Ik vraag niet veel: help Wiggo aan zijn meest spraakmakende onderscheiding van Strafste Gentenaar en kom vrijdag 15 februari naar Tinnenpot. U bent helemaal niet verplicht uw partner mee te brengen, het is immers een heidens Valentijns feest.

 Dany

Da moe kunnen in Gent
8 februari 2013

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Activiteit, Liefde, Uncategorized, Vermeylenfonds

Geef een reactie

