Een moraal zonder god. Ethiek van de complexe actualiteit (hoofdstuk 4 – deel 2)

Zie voetnoot 104

“Een moraal zonder god. Ethiek van de complexe actualiteit”, door Frank Roels.

Lees nu hoofdstuk 4 deel 2 op onderstaande link:

Hoofdstuk 4 deel 2

Advertenties

13 reacties

Opgeslagen onder Ethiek, Frank Roels

13 Reacties op “Een moraal zonder god. Ethiek van de complexe actualiteit (hoofdstuk 4 – deel 2)

  1. Jonathan Cook bespreekt in DWM, welke verklaringen er zijn voor het gedrag van de commerciële media en hun journalisten. Nick Davies heeft daarvoor een meer individualistische en psychologische visie; in tegenstelling tot “Newspeak in the 21st Century” (2009), van David Edwards en David Cromwell. Dezen beschrijven de media als wapens van private winstgevende belangengroepen:
    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/09/27/mediakritiek-een-vergelijkende-bespreking-van-flat-earth-news-en-newspeak-door-j

  2. Knappe documentaire over het Murdoch imperium. Murdoch en zijn tabloids hielpen Tony Blair de verkiezingen winnen; de titels in The Sun tonen de gebruikte technieken. De reden die de docu opgeeft, is het plan van John Major, opvolger van Margaret Thatcher, om buitenlands eigendom van Britse kranten te verbieden (Murdoch is Australiër). Ook in de VS maakt bvb de National Enquirer de carrière, of breekt ze, van een politicus.
    http://www.rtbf.be/tv/revoir/detail_tabloids-le-pouvoir-du-scandale?uid=144401953668&idshedule=4ea6b5118510f4f7d26e128df4e0d0fb&catchupId=11-TCQAD955-000-PR-1&serieId=

  3. Frank

    El Pais stuurt 1/3 van zijn 466 personeelsleden weg. Het artikel in De Morgen vat goed samen wat een krant, of ander massamedium, in feite is: een commercieel product in handen van een belegger, en verhandelbaar van de ene naar de andere. Ofschoon Le Pais nog nooit verlies maakte, bepalen de advertentie-inkomsten de gebeurtenissen. Die gaan omlaag (“crisis”), en het blad is nu eigendom van een groep Prisa, die zelf eigendom is van een Amerikaanse holding Liberty Acquisition Holdings. De hoofdredacteur censureert vaker dan vroeger zijn medewerkers. Om te onthouden: u wordt gehersenspoeld door de commerciële media, die hun eigen agenda hebben.
    http://krant.demorgen.be/?paper=18928&zone=GP&ticket=ST-18725-XJyDQKsd1LWbG1VpB7AI-caps.demorgen.be#/paper

  4. Frank

    Verklaring van Bradley Manning voor de militaire rechtbank, waarom hij gegevens gelekt heeft.
    Tevens eerbetoon aan Manning door Daniel Ellsberg, die destijds de “Pentagon Papers” lekte over de leugens van de Amerikaanse regering over de oorlog tegen Viëtnam.
    http://www.dewereldmorgen.be/blogs/damhert/2013/03/12/volledige-opname-bradley-mannings-verklaring-voor-rechtbank
    https://pressfreedomfoundation.org/blog/2013/03/fpf-publishes-leaked-audio-of-bradley-mannings-statement

  5. PLOTSE SLUITING VAN OPENBARE RADIO EN TV IN GRIEKENLAND.
    In het kader van de besparingen, maar volgens de Europese Commissie heeft ze er niets mee te maken.
    Nochtans bestaat een artikel in het Europees verdrag dat een openbare omroep een essentiële voorwaarde is voor een democratische samenleving, en de toetreding tot de Unie
    http://www.mediapart.fr/journal/ecouter/318211?track=5
    Zoals reeds aangehaald in dit hoofdstuk, is er overal een permanente strijd bezig tussen openbare en commerciële zenders. Hier kiest dus de regering tegen de openbare sector.

  6. DISINFORMATIE: NOG EEN VALS BERICHT DOET BEURS STEIGEREN
    Zogezegd had Samsung (Zuid-Koreaans) een bod uitgebracht van 480 miljoen eur op Fingerprints Cards, een beveiligingsbedrijf (vingerafdrukken etc). Het bericht stond op de bedrijfswebsite, en beide raden van bestuur zouden akkoord zijn. De koers steeg plots met 50%. Het aandeel moest geschorst worden, en het duurde uren voor de koers terug daalde (De Tijd 12/10/2013). Opzettelijk manipulatie? Best mogelijk. Zullen we te weten komen hoeveel en wie eraan verdiend heeft?

  7. Frank

    MEDIA EN COMMERCE: De Amerikaanse omroep Fox zet zijn expansie in Europa verder. Eerder had media-tycoon Rupert Murdoch al de uitzendrechten van de Eredivisie in handen en midden oktober snoepte hij ook de Belgische rechten op wedstrijden in de Bundesliga af van Telenet. Maar vandaag heeft Fox zelfs de rechten op oefenwedstrijden van het Nederlandse nationale team binnengehaald. De televisierechten voor de Belgische Jupiler League moeten volgend jaar opnieuw verdeeld worden, verwacht wordt dat Fox aan de debatten zal meedoen. (De Tijd 18/11/2013).

  8. Frank

    FACEBOOK MAG EN KAN ALLES: (DeTijd): “Facebook gebruiken betekent sowieso dat u zich schikt naar de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Dat impliceert dus dat u per definitie inzicht geeft in uw locatie en dat u ook uw intellectuele eigendom afstaat. Alles wat u deelt op dit sociaal medium mag commercieel gebruikt worden. Daardoor kan het sociale netwerk bijvoorbeeld ook uw persoonlijke foto’s voor commerciële advertenties gebruiken.”

  9. “KINDERTELEVISIE OP MAAT VAN DE ADVERTEERDER”: de titel in DeMorgen dekt de uitspraken van mensen van de commerciële televisie. “Vraag maar eens aan een speelgoedfabrikant of –winkel wat een tv-campagne doet voor de verkoop. De impact is heel groot”. Het bedrijf Medialaan lanceert een nieuwe zender, “KADET”, voor jongens van 8 tot 12 jaar; naast het al zeer grote aanbod voor kinderen. “Maar deze doelgroep (let op de terminologie!) bleef een beetje onbedeeld”. De adverteerder koopt reclameruimte. “Kinderen zijn belangrijk in het beslissingsproces voor heel wat producten: ujiteraard speelgoed, maar ook kleding, vakantie, voeding…Kinderen vinden reclame leuk en doen hier inspiratie op (sic!). Ze spoelen zelfs geregeld terug naar spotjes van het speelgoed dat zij willen, of pauzeren om hun ouders erbij te halen”.
    http://www.demorgen.be/plus/kindertelevisie-op-maat-van-de-adverteerder-b-1450399202047/
    Dus zijn kinderen instrumenten tendienste van de winsthonger, en de televisie (en andere media) is het technisch middeltje. Zijn dat onze fameuze normen en waarden van de Verlichting? Ja blijkbaar, noden scheppen zodat handel en consumptie geld opbrengen. Natuulijk schept het ook onvoldane verlangens, met welke gevolgen op termijn?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s